Monday, August 1, 2011

Puasa!.

ok..dh msuk bln puasa..
hr ni puasa aku dh mcm bdk drjh 4 puasa..
tgh hr dh melepek cm pelarian x ckup zat makanan!..
huhu..

ni sbb gara2 tidoq lambat...
dh tu jga2 dh btul2 org dh azan..
waaaa...sadis2..
dh la smlm tu x mkn yg berat2..
x pa2..dugaaannnnn...
hahaha..
ok..slmt berpuasa semua..
moga kita diberkati di bulan yg mulia ini..aminnn...

ok aku nk share la ckt pasal niat puasa:

Lafaz niat

Lafaz setiap malam. Niat ringkas:
نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.
Lafaz lengkap:
نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.
Sebenarnya bangun untuk bersahur itu sudah dikira berniat untuk berpuasa.
Lafaz niat puasa Ramadhan sepenuhnya untuk sebulan:
Lafaznya:
نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى
Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.
Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL-MUBARAK TAHUN 1432 HIJRAH..

No comments:

Post a Comment