Thursday, June 9, 2011

Sedar x sedar...

Aku x da bnda pun nk ckp mlm ni..tp bnda ni aku terperasan lama dh...
dalam kita duk kalut2 time cuti sklh ni...so byk la knduri kahwin kn yg berlangsung...aaaaa...sbut bab knuri ni..perasankan anda..cewaaah...
crita dia sng ja....
ok..selalunya..bila kita pegi kenuri..time nk balik...dlu2 org bg bunga telur kn..x pun kotak yang ad coklat (gula2)..x pun up ckit..ad buah2 kn..epal ke ap2..(bergantung kpd tuan rumah)..
tp...sejak dua menjak ni...trend yg berlaku...
tuan rumah akan bekalkan tetamu yang hadir dgn sgla mcm..beg lh..itu lh..ini lah..tp persoalannya...

kenapa bnda2 yang dianggap special tu..hanya diberi kpd org2 tertentu shja?...contohnya..kpd kwn2 baik..org2 kenamaan...
bg aku..bnda ni x spttnya..y not kalau nk bg..bg ja suma..kalau x pun..smakan ja suma..kalau bunga telur..bg sma ja..

sbb ap bnda ni jd persoalan...bayangkan..kita jmput org dtg...dgn niat ikhlas suruh org dtg..org yg dtg tu berbesar hati dtg ke majlis kita...tp..time nk balik...apabila bersalam dgn tuan rumah..mntg2 yg salam sblh tu org2 kenaamaan,sahabat baik...diberinya mcm2...tp org yg sblh hanya org biasa...sahabat yg kenal gitu2 aja..cukup diberi bunga telur shaja..nk pulak kalau diorg dtg skali..hmmm..sudah tentu lh terdetik dan terkecil hati..(x tau la kalau org lain x rasa)..tp bg aku..kalau dh tetamu..semua sama saja..napa nk dibeza2kan...kalau nk bg..bg ja suma..kalau x..samakan....


byk bnda dlam sedar x sedar..kita sbnarnya mengaibkan org.....dalam perbuatan kita...percakapan kita..pdhal x terniat pun kita nk buat sipolan tu terasa atau terkecik hati...tp..adat manusia...dikurniakan hati...keras mana hati...sikit2..terasa jgk...hahah..




teringat zaman knduri dulu2...byk yg dh berubah,,,..

>>dlu..mkn pakai hidang..angkat pakai talam..gotong royong..skrg..mkn sndri2..buffet...x da dh gotong royong...(kt tmpt aku pun dh jrg2 dh..ad...tp x suma..pling kuat hidang menghdang ni..smp kul 2 ja..pas tu..buffet)..

>>terigt jugak..dlu2..kalau nk p knduri..mak2..tok2..akan bwk "mangkuk tingkat" atau kt tmpt aku dipanggil.."ssiya".hahha..yg disi gula..beras..dan sglanya..untung..blik nnt ad kuih..x pun gulai knuri...(dlu2..dpn rumah knuri akan ad tmpt org tgl "batil" atau magkuk tingkat..nk blik amik lh..untung aku smpt jgk tgk..skrg ni..org g knuri..bwk duit ja sedekah kt tuan rumah...yg aku x smpt tgk...bila tok n wan aku ckp..dlu2 org knuri..satu kmpung bwk barang..ad yg bwk ayam..itik...gula..kopi..beras...so..wat knuri x kuar modal..hahaha..

>>dlu2..knuri ja..mlm2..akn ad majlis khatam quran...siang hari ad burdah..nasyid..berzanji..skrg..ad DJ..karoeke..dunia dh berubah...


apa2 pun..setiap perubahan tu...kita terpaksa terima..kalau rasa ianya adalah yg terbaik..kita truskan..kalau x...pandai2 la ubah...:p



No comments:

Post a Comment