Wednesday, April 27, 2011

Mungkin....

Ketika org lain telah dapat apa yg mereka inginkan...
aku masih belum dpt...Mungkin juga..belum lagi rezeki aku...sabar!..

Ketika org lain..hepy dgn kehidupan mereka..
aku selalu bersedih...Mungkin allah nk uji aku...sabar!

Ketika org lain...kesana ke mari dgn kereta mewah mereka.
aku dgn kereta buruk....mungkin allah nk aku bersyukur dgn ap yg ad...

Ketika org lain tgl di banglo2 mewah!..
aku tgl d pondok usang....mungkin allah nk aku bersyukur...msih ad lg tempat berteduh...

Ketika org lain sibuk membilang duit..hasil usaha mereka...
aku hanya membilan syiling...mungkin Allah mahu aku trus berusaha dan tidak menjadi hamba kepada duit dan kekayaan...

Ketika org lain sedang bersuka ketawa..terbahak2..
aku xmampu ketawa...senyum...mungkin allah mahu aku igt kepdnya..berzkir kpdnya..

Ketika org lain sdg sibuk melayan isteri dan ank2...
aku hanya melihat dan tersenyum..mungkin allah mahu aku menambahkan ilmu..utk jd ketua kpd istri dan anak2..

Walau ap pun org lain dpt..tidak semestinya kita juga berhak dapat ap yg org lain dpt..boleh jadi..ap yg org lain dapt itu adalah yg terbaik buat mereka..tp belum tntu yg terbaik buat kita...

Jangan lah kita terlalu memandang ap yg org ada...tp bersyukur lah..skrg2 nya kita msih ad ap yg kita miliki..lebih baik kita melihat org yg lgsg tiada ap2...bersyukurlah dgn ap yg kita miliki...

Sekiranya ap yg kita mahu itu belum dimakbulkan oleh allah...cubalah...jgn berputus asa...berdoalah kepada Allah..Allah maha adil..maha menyayangi....Allah mahu kita terus berusaha..barangkali kita dh cuba beratus2 kali..tetapi masih gagal...brgkali..cubaan kita yg keseribu membuahkan hasil....yang pntg...rezeki allah ttp ad bg kita..



**4 ibu utama**
Nabi Muhammad saw bersabda yg bermaksud...

ada 4 dipandang sebagai ibu iaitu:

1-Ibu bg segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN!
2-Ibu bagi segala ADAB adalah SEDIKIT BERCAKAP!
3-Ibu bagi segala IBADAT adalah TAKUT BERBUAT DOSA!
4-Ibu bagi segala CITA-CITA adalah SABAR!





p/s:SAbar..huhu..sabar...




No comments:

Post a Comment