Sunday, May 8, 2011

nk post pasal hr ibu..tp x tau nk tulis ap..:p

aku pun x tau nk tulis ap pasal hari ibu ni..sbb..kalau nk wish kt mak aku...baik aku sms (mcm aku duk jauh ja ngn mak aku)..baik ckp ja trus..wish..x yh nk tulis2 kt fbook..atau kt blog..sbb mak aku x pandai nk ber fbok2 suma n berblog2..hehe..

ehm..mlm hari ibu smlm..aku dikejutkan dgn berita kematian seorg ibu kpd sahabat baik aku...sungguh terkejut..kerana sblum ini..ibu kpd shbt aku tu mmg dh sakit kerana strok..tp still lg boleh wat kerja2 rumah..sahabat aku ni nmanya yunus...arwah ibu dia nmanya mak cik aisyah..spnjang aku kenal mak cik aisyah ni...dia seorg yg sgt baik hati..sgt amik berat ank2 dia sbb ank2 dia seramai 4 org sumanya llki...dan yg sulung adalah sahabat aku yunus...

aku kagum dgn semngat dan tanggungjawab yang ditunjukkan oleh yunus..kerana ibunya..dia sanggup berhenti daripada smbg blajar..sbb x da sapa nk tlg tgk ibunya yg skit kt kmpg..hanya adk2 dia yg smbg blajar...ibu nya bercerai dgn ayahnya...dan disebabkan perceraian tersebut..si yunus ni yang jd ketua keluarga...bayangkan..slma bbrpa thn..si yunus ni berulang daripada kl hampir tiap2 mgu blik kmpg jenguk ibunya..kdg2 dgn motosikal..hmmm...selama itu jgk..x da sapa yg paham dgn situasi mereka kecuali saudara mara terdekat dan sahabt2 yg rapat...

ok berbalik kpd crita arwah ibu si yunus ni..di sbbkan keadaan hidup yg sunyi sbb x da sapa kt rumah..(masa si yunus smbg study n berenti..si yunus ni kerja kilang)..so arwah mak cik ni telah amik anak angkat (bayi...kecik lg) utk dijaga...tp..paham2 la keadaan org yg kena strok..kdg2..x leh bgun berjalan..jd si yunus ni la yg jd 'ibu' angkat kpd si kecik..juga ayah kpd baby tersebut...dia yg tlg pakaikan lampin..mandikan..uruskan baby tu..duit belanja susu,lampin..suma dia yg tlg ibunya..hmm..aku btul2 respect bab2 ni...dh la nk kena jaga ibu dia yg kdg2 sakit truk...si baby adk angkat dia tu yg skrg dh umur 3 thn..turut dijaganya cukup kasih syg..sungguh..aku kagum!..

mmg aku dpt rasakan..yunus merupakan org yg btul2 bertggjwb..bygkan...kdg2..aku tgk n singgh rumah dia..aku terjah la..dia tgh masak kt mak dia...dia yg mengasuh adk angkat dia tu..dan arwah mak dia x pernah pun suruh dia wat.."mak cik x suruh pun dia msk..mak cik leh msk suma..tp dia nk wat"..aku igt arwah mak yunus ckp cm tu...

tp plg mengejutkan...2 mgu arwah kt ICU hospital sg ptani...dia terlupa nk bg tau aku..n smlm aku dpt msg pkul 10 mlm.."mak saya sudah meninggal dunia..skrg sy berada di hosp sg ptani"..ap lg..aku dgn sorg lg rakan...trus ke hosp sg ptani...pukul 12 smp..n trus ke kaunter..ty unit forensik...aku n kwn trus ke unit forensik aka bilik mayat..dan x da sapa2..rupa2nya...jenazah telah di bwa pulang...n aku pun trus la ke rumah ayah saudara si yunus...dh pkul 2 pagi msa tu..trus aku msuk dan lihat jenazah...sayu dan sedih...aku x sanggup nk tgk lama2...sbb aku bygkan..kalau itu adalah ibu ku sndri..ya allah...jgn ya allah..aku x sanggup!..

lbh krg pkul 3 pg..kami nk balik..n si yunus ni..skjap kluar msuk rumah..rupanya..dia nk tgk adk angkat dia..nk tidokan..sbb x da sapa nk tlg tgk..dan msa nk blik tu.....si yunus tu dukung adk angkat dia tu..nk bwk tido kt rumah (lbh krg 100 meter rumah dia ngn rumah ayah sdra dia)...aku kagum..dalam keadaan cm tu pun..dia msih jlnkan tugas jga adk dia..hmmmm...

aku balik rumah n tido dan pkul 9 pg..kami pegi smula ke rumah arwah...nk tlg2 ap2 yg ptut...rncgn awal nk kebumikan pkul 11...tp atas sbb2 tertentu....slpas zohor..so slpas solat zohor di masjid kuala ketil...jenazah di sembahyangkan....dan dikebumikan....

tapi aku kesian n kagum dgn yunus..dlm2 keadaan cm tu...masih lagi smpt ckp.."aku serabut ni...mcm mna ngn adk aku..x tau nk wat cm mana"..hmmm..btul...sapa yg nk jaga...ad membe yg ckp nk amik..mak aku pun ckp kalau x da sapa..dia pun nk..haha..

apa2 pun...takziah dan al-fatihah..di atas pemergian ibu kpd saudara yunus...


walau yunus x bca..tp aku respect n kagum ngn ap yg dia tlh buat...sja aku nk post jgk..sbb aku rsa kehilangan org tersyg..ibu tersendiri di saat datang nya hari ibu..di saat org lain sibuk wish n gembira pd hr ibu bersama ibu msing2...sahabat aku hanya mampun menagis dan bersama dgn sekujur tubuh kaku yg pucat dan sejuk....huhu..

aku harap..yunus dpt menerima keadaaan dan dapat menyelesaikan mslh penjagaan adk agkt dia yg kecik tu..huhu..


p/s
>>aku penat...tido 3 jam ja..ngntuk..nk tido x leh..sbb duk smbg ngn membe pasal yunus..pasal adk dia..

>>blik ja rumah ptg..aku terbongkang...mcm mayat hidup..hahah..




No comments:

Post a Comment